“Між нами”: українське нове щире жіноче

Між нами
No Comment
Режисер: Катерина Горностай
Рік: 2013

Документальна стрічка Катерини Горностай «Між нами» (2013, 24хв) – щось свіже для сучасного українського кіно. Це дуже особистісна і гранично відверта історія, це самозаглиблення і самозамилування, яке втім не заважає глядачам пройнятись показаним. «Незвичне жіноче кіно» та «щира документалістика» – так уже визначають стиль Горностай.

Режисерка вміло додає своїй оповіді продумані епізоди, охудожнюючи форму. Та і загалом – більшість сцен фільму балансують між прописаним як передбаченим і суто спонтанним. Це цікава практика і ледь не єдиний вихід зацікавити широку аудиторію в особистій історії. Як зізнавалась сама Катерина, головна проблема документального кіно для неї – в тому, що воно тривожить його героїв. Горностай тривожить своїх героїв, фільмуючи буденність, традиційні посиденьки, важливі розмови. Час від часу вона зупиняє діалог і зосереджується на візуальних образах, м’яких чи напружених – суголосно ситуації, а також розбавляє настрій випадковими зйомками (наприклад, бабця співає в метро різдвяну пісню).
between_us
Стилістично виділяються моменти із другим чоловіком (сюжет тримається як-не-як на любовному трикутнику): він більше ніяковіє, та і сама подача нагадує некомфортне інтерв’ю, взяте на ходу (на прощання), в приміщенні, за столом, лицем до лиця. На противагу йому Дмитро (офіційний чоловік Горностай і головний герой стрічки) має більше «прав» у кадрі: він більше діє, більше говорить, ми бачимо його в різній обстановці: від домашніх суперечок під алкоголь до грайливих монологів на природі.

Глядачеві здається, що дівчина і камера не розлучаються – на це вказують і персонажі; мабуть, це чи не найголовніша складова життя Катерини, і найголовніша її туга. В одній із перших сцен – де чоловік героїні мружиться зранку на ліжку («ну шо, встаєм?») – ми уявляємо, як вона лежить по той бік екрану та водночас і знімає, і переживає сам момент уранішнього підйому. В цьому – таїнство документального кіно: його автор – і учасник подій, і спостерігач, вразливий у першій ролі та всемогутній у другій.

Related Articles