Топ-10 поліцейських фільмів

No Comment

Слідуючи тренду останніх днів, коли не тільки столиця, а й уся країна обговорює маленьку поліцейську реформу, ми вирішили долучитися у свій спосіб, а саме: підготувати список кращих (місцями просто знакових) поліцейських фільмів. Задля справедливості вони будуть розміщені в хронологічному порядку.

Набережна Орфевр (1947)

quai-des-orfevres

Можливо когось спантеличить наявність цієї картини в списку поліцейських (за аналогією сюди могли б потрапити “М” Ланга або ж “Червоне коло” чи “Самурай” Мельвіля), однак саме тут поліція як явище, чи не вперше в кіно, набуває яскравих характерних рис. Вона тут немов лещата – розкриті, проте біля горлянки. І образ представника закону хоч і не головний, проте завершальний. І попри певний ліризм у фіналі, стрічка Клузо доволі таки депресивна, в першу чергу завдяки зловісному образу поліції.

Брудний Гаррі (1971)

dirtyharry_

Персонаж Клінта Іствуда періоду вестернів Серджо Леоне без особливих психологічних коректив перевтілився в американського копа 70-х (хіба-що з поправкою на тогочасні норми і закони). Легенда про крутого поганого поліцейського бере початок саме з цієї стрічки. І нехай на фоні сучасних кінокопів наш Гаррі не такий вже й “брудний”, однак в часи своєї молодості він впорав би будь-кого.

Французький зв’язковий (1971)

french-connection-hackman-road-block

Чи не найкращий фільм цього списку. за словами кінокритика С. Кудрявцева, це етапна стрічка в “поліцейському” жанрі, щось на кшталт “Хрещеного батька” для кримінального кіно. Захоплюючий сюжет, карколомна дія, яскраві й характерні персонажі, найкраща кінопогоня – тут є все, щоб стати еталоном жанру. Не зайвим буде сказати, що “Французький зв’язковий” став творчою вершиною як для Фрідкіна (режисер), так і для Хекмана (Папай, протагоніст); виборов “Оскар” за кращий фільм, здолавши “Останній кіносеанс” і “Механічного апельсина” (суперечлива, звичайно, перемога, але разом з тим).

Серпіко (1973)

serpico

Одне лиш ім’я головного героя (на честь якого і названий фільм) вже стало символом, ідіомою. І коли б Пачіно не зіграв Майкла Корлеоне, то всі запам’ятали б його як Серпіко. Реалістична (в хорошому сенсі) пронизлива історія копа, що вирішив зламати стару систему, вражає в першу чергу емоційною напругою і достовірністю сюжету (Сідні Люмет завжди був майстром документальної подачі). Це фільм, що став синонімом, еталоном “поліцейського” кіно.

Смертельна зброя (1987)

lethal-weapon

Незважаючи на доволі таки вторинний, повний шаблонів сюжет (зараз, звичайно, це значно помітніше), “Смертельна зброя” стала апогеєм, золотою формулою масового поліцейського бойовика: два протилежних героя-напарника, бадьорий екшн, кумедні побутові подробиці для контрасту – все це тиражуватиметься в цілій серії фільмів-послідовників (“Погані хлопці”, “Час пік” та, врешті, три продовження оригіналу). Та в будь-якому випадку цей класичний “набір штампів” навіть через 28 років виглядає захоплююче, і що головне – не цурається самоіронії.

Недоторкані (1987)

the-untouchables

Браян Де Пальма, чий творчий шлях був досить карколомним і розмаїтим, сповненим всіляких експериментів і пошуків, повівся досить оригінально і з жанром кримінальної саги. Абстрагуючись від пишномовної, пафосної подачі, він наповнив історію полювання за Аль Капоне іронією й гумором, створивши направду постмодернове кіно – не тільки завдяки кумедним епізодам в “серйозному” жанрі, а й завдяки обігруванню кінокласики (як то стрілянина з коляскою на сходах).

Робокоп (1987)

RoboCop-

Особливо популярний у 80-і жанр фантастичного бойовика знайшов своє втілення і в “поліцейському” кіно. Скандальний голандець Пол Верховен, попри свою минулу славу, зумів вправно прилаштуватися до голівудської системи, знімаючи касове кіно, але й не забуваючи про власні творчі принади – натуралізм, сатиру, екзистенціалізм. І як це не парадоксально – всі ці складові наявні і в “Робокопі” – далеко не кращому, проте оригінальному і самобутньому “поліцейському” фільмі.

Міцний горішок (1988)

bruce-willis-as-john-mcclane-in-die-hard

В наш час цей колоритний персонаж вже давно затьмарив інших “конкурентів по цеху”, а для самого Вілліса став візиткою, головною роллю життя. Класичний бойовик, де головний герой-поліцейський (досить влучне слово, зважаючи на всі пережиті перипетії) протистоїть терористичному угрупованню. Зважаючи на те, що сюжет фільму розгортається перед католицьким Різдвом, його часто включають в рейтинги кращого різдв’яно-новорічного кіно. А перша з’ява Алана Рікмана на великому екрані (в ролі харизматичного антагоніста) – ще одна причина [вкотре] переглянути фільм.

Сутичка (1995)

heat_1995

Вершина реалістичного напряму в поліцейсько-кримінальному кіно. Рідкісний випадок гармонійного поєднання глибини, драматичності і технічної довершеності екшн-сцен (до слова, згаданий вище Мельвіль був неперевершений в таких комбінуваннях). Зовсім різні епізоди, як то пограбування банку і гострий діалог двох героїв-суперників (яких блискуче зіграли Пачіно і Де Ніро) – обидва ці епізоди однаково претендують на хрестоматійність, а конфлікт поліцейський-злочинець розростається тут до масштабів шекспірівської трагедії.

Таємниці Лос-Анджелеса (1997)

laconfidential

Щедро обсипана нагородами (щоправда, більшість оскаровських номінацій було “програно” “Титаніку”), ця стрічка є своєрідною спробою відновити нуар. І нехай нічого видатного і оригінального тут немає, однак чергова історія про “закулісне” життя поліції і боротьбу з системою вилилася в вельми добротний фільм (в першу чергу завдяки літературному першоджерелу і вдалій ретро-стилізації).

About the author

Володимир Білявський

Related Articles